Geef Laika een uitgeknepen pak yoghurt en hij verscheurt het geheid in
tientallen stukken, op zoek naar nog net dat beetje yoghurt dat hij kan
opeten. Als ik met die verscheurde stukken een nieuw flacon moet maken,
zal het er heel anders uit gaan zien, simpelweg omdat er stukken in
Laika's maag zijn verdwenen of dermate beschadigd dat het herstel
een onmogelijke puzzel wordt.
Als ik een tekst of een beeld op papier of board zet, puzzel ik ook
maar wat in elkaar. Het "complete beeld" in mijn hoofd blijkt al
werkende toch niet helemaal compleet te zijn. Eigenlijk doe ik dat bij
mijn dagelijkse handelingen de hele dag, maar dan op de automatische
piloot.
Mijn jongste dochter doet momenteel haar eindexamen middelbare school.
Ik herinner me nog goed hoe gestructureerd ik me destijds voorbereidde
en de stof verdeelde
zodat ik geagendeerd de samenvattingen en proefexamens kon
doorlopen. Functioneel. En methodisch zoals de schoolse structuur er
toen
en waarschijnlijk nu ook in het middelbaar en hoger onderwijs uit zal
zien.
Om te komen tot nieuwe inzichten, nieuw voor mij persoonlijk bedoel ik,
ervaar ik de "Laika-methode" als zinvoller en effectiever. Het uit
elkaar halen van bestaande beelden en structuren om deze vervolgens
weer (experimenteel en soms onvolledig) in elkaar te schuiven, levert
vaak prachtige resultaten op. Nieuwe beelden die meer vragen dan
antwoorden oproepen, die eigenlijk helemaal niets opleveren,
a-functioneel zijn en blijven schuren in het kader.
En dan gewoon gaan zitten en kijken.
|
Wekelijks verschijnt een nieuwe
BITS.
Op de hoogte blijven?
(svp je mailadres, o.v.v BITS)
|