Afgelopen week stond ik 2 ochtenden voor een groepje leerlingen van de
middelbare school, werkende aan een project waarbij ik het beeldend
gedeelte begeleid. Thema “Andersom”. Opvallend hoe 14/15 jarige
kinderen in no-time het thema hebben uitgerold en hun weken tot de
zomervakantie geheel gepland al hebben vorm gegeven. Op papier dan.
Ik zag onlangs een filmpje van de kleindochter van een kennis waarbij
het kind (5 jaar schat ik) een tekening liet ontstaan terwijl ze bezig
was om naderhand allerhande (nieuwe) betekenissen toe te kennen, die ze
ter plekke verzon.
Het is belangrijk te leren plannen, een agenda te gebruiken, doelen te
stellen. Maar minstens zo belangrijk is het ruimte te laten, te
fantaseren en verschillende zienswijzen door of langs elkaar te laten
lopen. Te proeven van de parallelle werkelijkheden waarin mensen en
culturen bestaan.
Wie echt weet hoe het zit, mag het zeggen.
|
Recente BITS:
Bits 02-05-25
Bits 25-04-25
Bits 18-04-25
Bits 11-04-25
Bits 04-04-25
|